Unes 400 persones denuncien en la inauguració de l’AVE Madrid-València que les línies d’alta velocitat estan hipotecant el futur del tren convencional

dilluns, 20 de desembre de 2010 00:00

En la concentració participen desenes de persones de la Vall d’Albaida i de l’Alcoià-El Comtat, que exigeixen la millora de la línia Alcoi-Xàtiva.

Aquest matí ha tingut lloc una concentració de protesta en l’estació de l’AVE de València, coincidint amb la inauguració oficial de la línia d’alta velocitat entre Madrid i la capital valenciana. La concentració, en la qual han participat unes 400 persones, tenia com a finalitat reivindicar un ferrocarril públic, social, segur i sostenible, i denunciar el balafiament de fons públics que suposa l’AVE.

En l’acte han participat desenes de persones de la Vall d’Albaida i de l’Alcoià i el Comtat, convocades per la plataforma “Salvem el Tren” i per col·lectius ecologistes, que han reclamat la millora de la línia Alcoi-Xàtiva, ajornada any rere anys a pesar de les promeses dels governs autonòmic i estatal. És inconcebible que per recórrer els 105 km que separen Alcoi de València es tarde més de 2 hores, mentre que el recorregut amb AVE de València a Madrid (quasi 400 km) es faça en 95 minuts.

 

L’AVE és un tren elitista que es planteja per a una minoria acomodada i que té, per tant, una baixa utilitat social. Amb només el 2% d’usuaris, s’emporta el 83%  de la inversió ferroviària de l’administració; mentrestant, el ferrocarril convencional, el que utilitza el 98% dels usuaris, rep només el 17% de la partida econòmica. Aquesta distribució dels recursos està condemnant el ferrocarril convencional a retallar serveis, qualitat i seguretat.

Només amb la quarta part de la inversió que s’ha utilitzat en l’AVE podrien haver-se millorat les infraestructures existents entre València i Madrid, per Conca i Albacete, amb temps superiors en només 40 minuts. S’haguera beneficiat així a tots els usuaris de llarga distància, regionals i rodalies, i també al transport de mercaderies, que actualment és de sols el 3,8%. Òbviament també amb una part mínima d’aquesta inversió s’haguera pogut arreglar com cal la línia ferroviària Alcoi-Xàtiva.

 

Per una altra banda, cal recordar que l’AVE és un mitja de transport que té un enorme impacte ambiental, tant pel seu traçat, que obliga a moviments de terres brutals, com pel seu altíssim consum energètic, pròxim al de l’avió. Un altre inconvenient greu de l’AVE és que uneix grans ciutats però divideix el territori, sense donar cap tipus de servei a les poblacions per on passa, ni oferir possibilitat d’enllaç des d’altres localitats pròximes.

 



 

 

 

Aquesta entrada ha esta publicada en ALACANT, EVENTOS, MEDI AMBIENT. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s